Recension: En modern familj - Helga Flatland
Titel: En modern familj
Författare: Helga Flatland
Antal sidor: 285

Efter fyrtio års äktenskap bestämmer sig Torill och Sverre för att skiljas. De är sjuttio år, nyblivna pensionärer - och känner sig klara med familjeprojektet. Det gör inte deras tre vuxna barn: Liv, Ellen och Håkon. För dem är familjen på olika men högst påtagliga sätt ett centrum, själva grunden för deras värderingar, val och ambitioner. Ett födelsedagsfirande med hela familjen på semester i Italien blir starten för uppbrottet, och rutiner och rollfördelningar löses upp. När föräldrarna så går skilda vägar rycks marken undan för var och en av syskonen. Och balansen dem emellan förändras. Vad är egentligen en familj?

Det här var en ganska jobbig bok för mig att läsa, helt ärligt. Den är bra, det är inte det! Men rent känslomässigt var det tufft att ta sig igenom så många händelser, frågeställningar och funderingar omkring föräldrar, kärlekspar, barn och en familj. Det finns mycket som går att fundera över och jag insåg efter ett tag att det kanske var fel bok för mig att läsa vid just denna tidpunkt i mitt liv. Samtidigt som jag kände att det kanske är bra. Kanske får jag också en chans att bearbeta mitt eget igenom och med hjälp av denna bok. Ibland kan böcker vara bra på det sättet! Nyttiga. Så jag tog mig igenom den, och den var väldigt fin. Den är sorglig, frustrerande men ibland en tankeställare. Jag gillar aspekten som Håkon har på relationer och det var intressant att läsa hans åsikter och funderingar. Däremot hade jag lite svårt att förstå slutet, jag blev något ställd och fundersam. Om jag ska försöka summera skulle jag säga att det är en bok som väcker mycket tankar! Om det mesta i livet, faktiskt.

3 av 5 stjärnor