Recension: Mytomanen - Sofie Sarenbrant
Helt briljant ännu en gång! Jag dras in i boken och är helt uppslukad. Jag känner alla möjliga känslor som går att känna under bokens gång och det är mitt krav för att en bok ska vara en fullpott. Att jag får känna starka känslor. Det finns ingen tvekan här, och som hon skriver också. Jag blir förbluffad gång på gång, vet aldrig var berättelsen ska ta mig. Det är brutalt spännande! Att det inte bara sker så mycket i själva fallet som Emma försöker lösa, utan också inom privatlivet för karaktärerna, är det som gör boken så jäkla bra. Själva grejen att jag investerar mina känslor i Emma och Nyllet. Och nu också Krille. Det är de som får mig vilja fortsätta i serien, nu ska jag bara skaffa hem den senaste boken så är jag ikapp snart. Underbar läsupplevelse! Och som en extragrej bara - omslagen?! Fantastiskt vackra, en klass för sig. Det är faktiskt mina favoriter just nu bland omslag. Och jo jag vill nämna en sak till, jag beundrar verkligen Sofie som tar sig an så samhällsaktuella teman varje gång. Det som träffade mig lite extra var fördomar, det är så enkelt för så många att få för sig så mycket om en person, utan att veta minsta lilla fakta. Det räcker med en blick, en kommentar, eller en enstaka handling, så får någon för sig något och målar upp en hel förklaring och uppfattning om vem den tror och tycker att du är. Visst är det sorgligt? Döm inte i förväg, snälla.

Titel: Mytomanen
Författare: Sofie Sarenbrant
Finns att köpa bl.a. här: Adlibris & Bokus

Efter en orienteringsdag i Ålstensskogen hittas en pojke död. Kroppen är illa tilltygad och hans värdesaker är försvunna. Misstankarna riktas mot ett gäng ungdomar som har knivrånat jämnåriga i Bromma.
Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kollegor döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala.
Mytomanen är den åttonde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant skildrar samhällsaktuella teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på - alla eller ingen?