Recension: Pojken som följer sin skugga - Kadir Meral
Författare: Kadir Meral
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 245
Här kan du bl.a. köpa boken: Adlibris och Bokus

"När hon sätter sig rör hennes hästsvans vid min hals, en len smekning, en doft av persika. Hennes blommiga sommarklänning täcker knappt överdelen av de slanka solbrända låren."
Memos första möte med Amanda väcker något hos honom. Men vart tar drömmarna vägen i förorten?
Memo tillbringar sina dagar i förortens betong. Föräldrarna vill att han ska studera vid universitetet och sedan gifta sig med en flicka från den kurdiska hembyn. Livet i Sverige blev inte som de tänkt sig. Alla möjligheter har bleknat och kvar finns bara hoppet om att Memo ska leda familjen mot en ljusare framtid.
När Memo blir förälskad i Amanda förändras allt. Föräldrarna anklagar honom för att överge deras kultur och Memo ställs inför ett ultimatum - familjen eller Amanda. Memo vill inte välja, men vad händer om han går emot sin familj?
Samtidigt kallar kompisarna honom svikare och förorten brinner.

Den här boken är så vacker, både på utsidan och insidan. Jag brukar vanligtvis låta mina böcker vandra vidare men jag vill verkligen inte göra mig av med den här boken, bara låna ut den isåfall. Det är något med den som jag helt enkelt älskade fullkomligt. Det var ljuvligt att vara i den. Jag lärde mig så mycket, så väldigt mycket. Och det är jag så glad för! Jag vill lära mig mer. Jag vill ha mer. Jag vill förstå mer. Och jag vill sätta boken i händerna på alla som är fördomsfulla mot de som flyr krig, alla som inte har någon förståelse för hur andra väljer att leva sina liv och alla som är främlingsfientliga. Det här är en enkel, väldigt lättläst roman men den är samtidigt så mycket, mycket mer. Det är en historia om två kulturer. Om en pojke och en flicka. Om pojkens familj, vänner och släkt och hur de väljer eller tvingas att leva. Jag läste tidigare Mullbärsträdet i Aleppo (<-- recension) och gillade den så mycket, men denna gillar jag till och med ännu mer! Nu känner jag mig kunskapstörstig och vill fördjupa mig i hur livet är för kurder och vad kriget egentligen handlar om. Och definitivt vill jag läsa fler böcker av Kadir Meral! Jag vill varmt, varmt rekommendera båda hans böcker till er alla. Det är lättläst men så drabbande, känslosamt och fint.