Recension: Samtal från en ängel - Guillaume Musso
Titel: Samtal från en ängel
Författare: Guillaume Musso
Förlag: Nona förlag

Mina åsikter om den här boken är väldigt delade. Om jag ska se det enkla i berättelsen för sig bara så är den väldigt spännande, annorlunda och jag var fast från första till sista sidan. Det är sannerligen en sträckläsnings-bok! Jag gillar den.
Men sen om jag ska vara kritisk när det gäller till exempel synen på kvinnor (bland annat), så blir jag bara förbannad. Det är dels citat i varje kapitel och vissa av de rimmar minst sagt inte med mina värderingar och får mig att fundera över vad författaren är för person och vad hans åsikter är. Det är också delar av berättelsen i sig där jag stannar upp och tänker "Vad i helvete?" Jag blir rent ut sagt rasande och tänker så långt att jag kanske ska strunta i att läsa hans andra böcker. För jag tänker då verkligen inte stötta en person vars tydligt skeva värderingar lyser igenom i boken.
För min del drar den här problematiken ner betyget, som annars hade varit en fullpott.
Men, som sagt, skapa gärna din egen uppfattning. Om du vill vara medveten om vad och vems böcker du läser, rekommenderar jag inte denna. Men om du bara vill ställa dig utanför det kritiska resonemanget så är det i all enkelhet en rafflande spänningsroman!

Efter att ha krockat på flygplatsen JFK i New York lyckas Madeleine och Jonathan - två kompletta främlingar - förväxla sina mobiltelefoner. När de upptäcker misstaget är de 10 000 kilometer ifrån varandra. Hon bor i Paris och han driver restaurang i San Francisco.
Även om de snart får kontakt med varandra så drar själva bytet av telefonerna ut på tiden. Nyfikenheten tar över och båda börjar utforska innehållet i den andres mobil. Det de först såg som ett roligt tidsfördriv förvandlas snart till en ömsesidig besatthet av den andres liv. När de gräver djupare upptäcker de att något i det förflutna binder dem samman och en osynlig hand tycks nu styra deras öden mot varandra... och mot en djupt begraven hemlighet. Madeleine och Jonathan befinner sig snart mitt uppe i ett spel på liv och död.