Recension: Har du träffat Hitler? - Jovan Rajs
Titel: Har du träffat Hitler? Berättelser om judehat och rasism.
Författare: Jovan Rajs
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 201
Här kan du bl.a. finna boken: Akademibokhandeln

"Våren 1944 fördes jag bort med över 400 000 ungerska judar till Tredje Rikets rökfyllda lägervärld. Jag irrade genom ghetton, slavarbete och koncentrationsläger och klarade mig tack vare lite för många obegripliga sammanträffanden."

Har du träffat Hitler innehåller sex självbiografiska berättelser med koppling till rasism och Förintelsen. I Den gula tygbiten får författaren vid åsynen av en liten bit tyg associationer till den judestjärna han en gång tvingades bära. I Samlarna och Aftonringningen tillbringar han en sömnlös natt i sin nyss avlidne gamle släktings säng, där korta filmiska avsnitt visualiserar förträngda minnen. En lyckodag i Bergen-Belsen skildrar en dag i ett av de otäckaste koncentrationslägren, i en elvaårig pojkes perspektiv. Här defilerar över sextio namngivna och rätt numrerade lägerfångar förbi. Uppställning, misshandel, hunger, död, råttor och löss blandas med sång och minnen från fredens tid. I Hungarians' Camp återkommer författaren efter sextio år till lägret, nu forsknings- och undervisningsanstalt. Här växer insikten fram att unga tyskar inte kan lastas för sina föräldrars gärningar. Jaktsafari i Sverige påvisar att rasismen inte bara lättvindigt kan hänföras till andra länder och tider. Här står Sveriges mest kände rasistiske seriemördare, Lasermannen, i centrum.

Jag har tidigare läst ett flertal böcker om Hitler och Förintelsen, det är ett stort intresse för mig. Nu fick jag den här boken av min mormor och har tagit tid på mig att läsa den. Det är ett tungt ämne såklart och ännu svårare att ta in en enskild persons upplevelser och erfarenheter. Det som jag uppskattar mest med boken är att Jovan berättar utifrån flera olika aspekter och tidpunkter ur sitt liv och det ger en mer nyanserad bild av hur en överlevare från Förintelsen kan påverkas, fundera, tänka och må under sin livstid. Det är både intressant och otroligt, otroligt lärorikt. Det har säkert sagts förr, men tåls sägas igen, att det här är en bok som alla borde läsa.