Karolina Jonsson

Recension: Kalldrag - Markus Sköld
Titel: Kalldrag
Författare: Markus Sköld
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 317
 
För drygt sextio år sedan sprängde gruvarbetaren Pär Klang sig in i en grotta under Lyktberget. En kraft som ingen kunnat föreställa sig släpptes lös med fasansfulla följder.
Bara en bit från det nedlagda gruvhålet vid foten av berget flyttar Therese och John in i direktörsvillan med sin lilla dotter. John har fått chansen att bli vd för bruksorten Gränshammars stålindustri och Therese, som tröttnat på sitt jobb som ekonom, ser en möjlighet att byta riktning i livet.
Men medan Therese blir alltmer ensam och vilsen i sin relation till John och i sitt försök att hitta sig själv, börjar märkliga saker hända i huset. Samtidigt dras Therese till mystiken kring gruvan och det blir alltmer tydligt för henne att hon måste söka svaren i historien. Innan den upprepar sig.
 

Herregud vilken bok! Redan vid första sidorna blir läsaren fastetsad och jag kunde helt seriöst inte sluta läsa. Eller jag ville inte! Jag åkte buss till och från jobbet för att få mer tid till att läsa, haha, och jag har läst varje minut och sekund jag kunnat. Med denna bok är jag äntligen tillbaka i min läslust ordentligt, tog mig endast tre dagar att läsa ut denhär. Och ooooh vilken rysare. Detta är för mig en ny författare och en sak som är säker är ju att jag kommer hålla utkik efter fler böcker med Sköld, och verkligen kika på hans tidigare böcker. För denna älskade jag verkligen! Alla ni som gillar skräckfilmer (precis som jag), ni borde verkligen ta och läsa Kalldrag. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det var då inte detta iallafall. Rysligt, skräckinjagande, spännande och fantastiskt. Lysande!
Och TACK Hoi förlag för recensionsexemplaret. Det var en fullträff!
 
5 av 5
 
[Anna]

Oftast blir man besviken över att de böcker man tror är läskiga inte alls är det så jag hoppas att Kalldrag är som jag förväntar mig :) Din recension gjorde mig verkligen mer nyfiken på boken :)

Svar: Vad kul att höra! :) Jag är likadan när det kommer till filmer, skräck är min favoritgenre och det är sällan jag hittar en riktigt läskig film. Men denna bok fick även mig att rysa när jag läste om kvällarna. Så jag tror faktiskt du kommer gilla den! :)
Karolina Jonsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress