Karolina Jonsson

Recension: Pojken som kallades Det - Dave Pelzer
Titel: Pojken som kallades Det
Författare: Dave Pelzer
Förlag: Forum förlag
Antal sidor: 129
Här kan du bl.a. finna boken: Adlibris, Bokus och CDON
När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor.
Dave isolerades successivt från sin pappa och sina bröder. Han behandlades sämre än en hund och många gånger önskade han att han skulle få dö.
Idag är Dave vuxen. Med beundransvärt mod lyckades han inte bara överleva sin fasansfulla barndom utan också skapa sig ett tryggt och meningsfullt liv. Det här är hans egen berättelse - en upprörande men samtidigt förunderligt livsbejakande skildring. En djupt gripande och oförglömlig berättelse om ett barns mod och styrka att överleva mot alla odds.
En bok som har stått i min bokhylla i många år och som jag förstått är en hemsk historia. Aldrig någonsin kunde jag tänka mig hur pass brutal den skulle vara. Den barndomen som Dave har haft har jag svårt att tänka mig, men ändå har den hänt. Att han ens har överlevt är helt otroligt och fantastiskt. Tänk dig - att bli svårt misshandlad, få äta avföring, svälja ammoniak, ligga i ett iskallt bad i timmar, få äta mat som du nyss har kräkts upp... Det går inte att tänka dig, eller hur? Trots det, var detta uppväxten för unga (nu vuxna) Dave Pelzer. Skriven med ett enkelt språk för att alla åldrar ska kunna läsa och förstå, och tidsmässigt klokt upplagd varefter en läser. Precis som det står om boken är det verkligen en djupt gripande och oförglömlig berättelse, finns ingen chans att jag glömmer denna.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress