Recension: Depphjärnan - Anders Hansen
Titel: Depphjärnan
Författare: Anders Hansen
Förlag: Bonnier Fakta
Antal sidor: 201
Här kan du bl.a. köpa boken: Adlibris och Bokus

Det är lätt att tro att man har en trasig hjärna när man mår psykiskt dåligt, men ångest och depressioner är naturliga tillstånd och kvarlevor från urminnes tider då vi riskerade att dö av svält och infektioner. Vi är inte gjorda för att jämt vara glada och lyckliga - om så vore hade våra förfäder inte överlevt särskilt länge.
Succéförfattaren och psykiatern Anders Hansen är tillbaka med en ny bok om hjärnan, där han reder ut varför vi mår så dåligt när vi har det så bra. Hansen visar här hur vårt mående fungerar och ingjuter samtidigt hopp om att vi visst kan må bra i dagens uppskruvade och uppkopplade samhälle. För att lyckas behöver vi ta bättre hand om vår hjärna - och vår kropp - och kanske också sluta att ständigt jaga efter lyckan.

Jag tycker att Depphjärnan är en helt fantastisk bok. Så pedagogiskt och enkelt förklarat så att vem som helst kan förstå, och jag tycker verkligen att varenda människa ska läsa detta. Det finns så mycket att lära sig och allt känns nytt för vår tid, vi behöver alla verkligen förstå och lära oss det här. Hur vi tar hand om oss själva, och förstår kroppen som vi lever i. En stor anledning till att jag verkligen uppskattar boken är att jag lärde mig att ångest är en normal reaktion av kroppen och att depression är kroppens sätt att läka och hela sig själv. Det gör att jag blir snällare mot mig själv, och jag får lättare att dels ta hand om mig själv men också hur jag bemöter andra. Sen avslutningsvis får jag också bekräftat vad jag på sistone lärt mig och fått in som rutin, att träna och röra på mig regelbundet. Det hjälper verkligen mot så mycket, det lindrar all min ångest och det får mig att känna mig stark på flera plan. Det här är en sån bok som jag kommer vilja ha kvar, och stryka under vissa meningar och stycken för att påminna mig själv om ibland. Eller kanske lära andra. Så glad för att Anders skriver sina böcker!