Karolina Jonsson

Recension: Gruvdamen - Daniel Svanberg
Titel: Gruvdamen
Författare: Daniel Svanberg
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 318
 
När den hyllade författaren Bergdahl hittas död i sitt townhouse på Upper East Side i New York City rasar Jakob Jonssons värld samman. TV-producenten Jakob är Bergdahls enda arvinge och när han hittar ett gammalt ljudband på sin döda mentors vind får han inblick i ett mörkt förflutet vars rötter sträcker sig långt bak i tiden till Bergslagens djupa skogar. På det knastriga bandet hörs hur två barn mördas.
När Jakob beger sig till Sverige för att nysta i Bergdahls förflutna rullas den gamle författarens smärtsamma barndom upp. Den ensamma uppväxten på barnhem, sadismen och de täta granskogarna precis runt knuten. Och Gruvdamen. Maja. Hon som vill ha kött.
Kort därpå blir Jakobs liv ännu mer förvirrat. Under sitt besök i Sverige kopplar det där mörka och onämnbara som vilar i skogen grepp om honom. Det vägrar att släppa taget. Samtidigt börjar de döda att komma tillbaka...
 

Ganska direkt när jag började läsa var det intressant och spännande, jag gillar gamla skrönor, spöken och andar så jag ville gärna gräva mig djupare in i den här boken. Språket är perfekt tycker jag, inte för enkelt utan alldeles lagom sådär lättläst. Det händer många småsaker också, eller det sker många frågeställningar hos mig medans jag läser. Flera saker jag hela tiden undrar över hur det kommer att utspela sig eller vad saker och ting betyder, vilket gör att jag som läsare hela tiden dras vidare framåt i berättelsen. Det jag hade förväntat mig var en bok om Gruvdamen och att det skulle ske mystiska händelser, men den här historien har mycket mer än så. Det är många känslor hit och dit hela tiden. Händelser som får läsaren att komma in mer på djupet i hela historien och karaktärerna. Det gör att boken får ett helt annat djup än vad jag väntat mig, men det är det underbara i det hela! Att jag faktiskt blev positivt överraskad och fann att jag tycker boken är riktigt, riktigt bra! Jag ger den dock inte fullpott, det är någonting med slutet som både gör mig tillfredsställd, men ändå inte. Jag gillar när det avslutas "på topp". Jag vet inte. Tror slutet var lite för långdraget för mig, men det är endast en smaksak. Det kan även uppfattas olika. Men som sagt, jag gillar den verkligen! Och den tog mig ur min lässvacka, kändes så gott att läsa en skräckis under halloween. Jag är mer än nöjd! Och har fått mersmak för Svanbergs böcker. Tycker att alla borde läsa Gruvdamen.
 
4 av 5
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress