Karolina Jonsson

HELA KAKAN - KARIN HERMANSSON
Jag tänker inte ens göra en recension på denhär boken, det är inte en bok som man ger ett betyg. (Den skulle ändå få 5++++++) Men jag tänker dela med mig av texten jag skrev när jag läst ut den, som jag la ut på instagram och facebook.
 
Okej. Hur börjar jag ens för att förklara hur jävla bra denna var? Och hur viktig den är att läsa för inte bara tjejer utan - ALLA. Troligen det bästa och viktigaste jag läst någonsin. Allt det som jag alltid funderat på, och som mina tankar ofta kretsar omkring men som jag inte vet hur jag ska förklara i ord. Det förklarar Kakan helt klockrent i denhär boken!
Som till exempel mitt favoritkapitel, det kapitlet som jag mest kände igen mig i. Om att vi föds till det kön samhället ser oss som och som vi redan från födseln lär oss om hur vi ska vara, hur vi ska bete oss och vad som ingår i den könsrollen. Kakan skriver: "Precis som andra flickor har jag fått lära mig att identifiera mig med rosa och gullighet, med mjuka lekar, känslomässiga strategier och allt det som flickighet representerar. Det du lärt dig att vara och den kvinna du kommer att bli, har en estetisk gradering som inte har samma status som en mans estetik och det som omger honom. Det är inte ett bra sätt att börja ett liv på, att en inte är speciellt mycket värd. Och det straffar oss kvinnor på olika, grymma sätt hela tröttsamma livet ut."
Jag har funderat på det där, den där kampen om att leva upp till sitt kön. Varför då tänker jag? Varför kan jag inte bara få vara en människa, en person? Visst, nu identifierar ju jag mig som tjej. Men det betyder inte att jag måste ha en massa förväntningar på mig om hur jag "måste" eller "borde" vara bara för att jag är tjej. Jag är inte mitt kön. Jag är jag! Jag är HEN. Och jag tänker vara hur fan jag vill.
Det finns många, många fler saker att ta upp och prata om från Kakans bok (som t.ex. sexismen, fatshaming, ADHD & feminismen), men det kan vi ta när ni läst den.
Eftersom det här är en bok jag gärna vill ha kvar, så lånar jag endast ut den. Men jag tänkte att den kan skickas runt bland mina vänner, så, vilka vill läsa?! Och tips till alla: KÖP DEN! Läs den! Förstå vilken vidrig värld vi lever i och lär dig hur vi kan göra för att förändra den.
Och till @rnbhermansson - TACK! För att du skrivit boken 🙏🏻🌟 du är en stjärna!
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress