Karolina Jonsson

Recension: Labyrint - Illumination av Karin Pasche
Titel: Labyrint - Illumination
Författare: Karin Pasche
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 388

"Oroa dig inte för mig", sa Julia.
"Förra gången du sa så blev du skjuten." Linda sa det pang på, utan omsvep. Hon hade rätt. Det fanns ingen garanti för att Julia skulle vara trygg när hon lämnade Stockholm, men att stanna kvar var värre - det hade hon blivit övertygad om.
Axeln är trasig, hungern river i magen och pengarna är slut. En okänd man förföljer Julia och hon flyr för sitt liv - men vem kan hon lita på? Hennes hallucinationer kommer fortfarande till henne, men inte med vinster och framgångar som tidigare, utan med andra tecken som hon inte förstår. Håller hennes förmåga på att utvecklas till något större?
Job tar uppdraget som Julias mentor på allvar och gör en hårresande upptäckt: deras motståndare är mäktigare än någon hade anat.
Jake lider efter traumat som han och Julia var med om. Även om medicinering hjälper, så skapar det samtidigt nya svårigheter - minnesluckor som han desperat försöker hantera. Jake fortsätter trots det sitt sökande efter svar på vad som hände hans far. I en digital värld går det inte att sopa undan alla spår, det finns alltid någon som ser dig.

Det här är alltså del två i Labyrint-serien och jag kommer ihåg att jag verkligen fastnade för del ett och älskade den, rysligt spännande! HÄR kan ni läsa min recension om del ett.
Jag gillade uppföljaren lika mycket och första halvan av boken läste jag i en rasande takt, den är så lättläst och väldigt spännande att det blir svårt att låta bli. Mot slutet blev det trögt men det var nog endast på grund av mitt eget humör, att jag hade svårt att få fokus och tid att läsa. Trist när det händer när man är inne i en bok som man vet att man annars skulle ha läst färdigt för länge sen! Hur som helst, jag gillar verkligen det faktum att varje kapitel är skrivet utifrån alla karaktärers egna synvinklar, det gör det väldigt kul och spännande att få följa allas tankar och reflektioner kring vad som händer istället för att bara följa en enda karaktär. Som jag har sagt tidigare, älskar jag psykologi och böcker som är psykologiska, därför passar denna historia mig väldigt bra. Det blir mycket tankar som snurrar i huvudet och jag gillar det! Det var något svårt ibland att hänga med i det större sammanhanget, men i det stora hela så är det en väldigt bra bok! Och så cliffhanger på det, så nu får jag snällt invänta den tredje och sista delen i serien...
 
4 av 5
 Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress