Karolina Jonsson

Recension: Vattnet drar - Madeleine Bäck
Titel: Vattnet drar
Författare: Madeleine Bäck
Antal sidor: 420
Här kan du bl.a. finna boken: Adlibris, Bokus och CDON
Ytan är brännhet. Kontakten omedelbar. Torv. Järn. Fukt. Salt. Gräs. Mörker. Intrycken väller in i Viktors hjärna. Kväver allt som var där innan. Så stillnar det. Allt blir kristallklart. DRA. Så säger den. Och Viktor vet. Något under honom vill upp. Han måste hjälpa det.
 
Det är midsommarnatt när Viktor Husberg och hans vänner bryter sig in i Ovansjö kyrka. Planen är att stjäla en värdefull madonnafigur. Men Viktor gör ett annat fynd. Något som gör honom rusig av begär, makt och en märklig känsla av tillhörighet. Snart har han väckt urgamla krafter till liv och de kräver mer än han någonsin kunnat ana.
Innan jag började läsa den här boken hade jag inte ens läst på baksidan, jag köpte hem den för att jag sett den cirkulera mycket i bokkretsar och eftersom jag är en sucker för allt övernaturligt och läskigt hade jag en känsla av att det skulle vara en bok för mig. Det var helt rätt den känslan kan jag säga! Vattnet drar är något helt nytt från vad jag har läst tidigare och jag gillar det. Det är någonting otroligt spännande och mystiskt över naturens krafter, vilket på ett sätt spelar en stor roll i handlingen. Vi får följa flera olika karaktärer och jag gillar ändå att jag får lite deckar-känsla över det hela, när journalisterna inte bara jagar en bra story, utan också sanningen om vad som egentligen sker i Hofors. Det är väl tur som attan att det är en trilogi, annars hade jag nog gått upp i taket. Nu måste jag ha uppföljaren!
 
4 av 5
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress