Recension: Snapshot av evigheten - Clas G Johnson
Titel: Snapshot av evigheten
Författare: Clas G Johnson
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 239
Här kan du bl.a. finna boken: Adlibris, Bokus och CDON
"Vi fortsatte bara precis där vi slutade en gång. Det som var däremellan var ovidkommande. Vi var tvungna. Vi var mitt uppe i historien."
Thomas och Marias kärlek är oundviklig. De möts när hon är 16 och han 26. Han följer med henne till Paris trots att han har ett förhållande med hennes mamma. Där lever de ihop under en passionerad vecka. Men deras relation är dömd på förhand. De skils åt och möts igen först tio år senare - då Maria är gift med Thomas bror. Förälskelsen flammar upp på nytt intensivare än någonsin, men kan man trotsa alla skrivna och oskrivna regler utan att knäckas?
Snapshot av evigheten är en tidlös historia om förbjuden kärlek och om att brottas mot omvärldens normer och sitt eget förnuft.
Jag ska börja med att säga att jag inte har läst en enda bok på flera månader, jag har inte funnit ro. Men så tog jag upp Snapshot av evigheten och blev genast fängslad. Jag läste den i lugn takt, lite varje dag, men desto mer jag läste, desto mer fastnade jag och ville inte släppa. Jag sträckläste slutet.
Det första som jag fastnade för var det fantastiskt vackra språket, varje ord känns så noga utvalt och varje känsla, händelse och tanke är väldigt fint beskrivet. Vissa meningar är nästan som musik för mina öron. Jag tror att jag fastnade lite extra för just den här boken eftersom jag själv är mitt uppe i min egna kärlekshistoria, som inte är en dans på rosor. Jag kunde känna igen mig mycket i boken, både det tunga men också det underbart ljuvliga. Historien innehåller alla dem djupaste känslorna, det är så vackert men också så hjärtskärande. Både glädje och hopp men också sorg och hopplöshet. Det var helt rätt tillfälle för mig att läsa den, tror att den läkte mig på ett sätt och jag fick lite insikt i mig själv. Så tack till Clas som skrivit en så underbar roman, och tack till Hoi förlag för att jag fick läsa ännu en av era fantastiska utgivningar. Jag rekommenderar er alla - läs den bara.

5 av 5