Karolina Jonsson

Recension: Det förlovade landet - Mari Jungstedt
Titel: Det förlovade landet
Författare: Mari Jungstedt
Antal sidor: 345
Här kan du bl.a. finna boken: Adlibris, Bokus och CDON
Hon stirrade på Lindas solbruna fötter, de rosa tånaglarna som hon hade målat på verandan när de båda väninnorna tagit ett glas cava ihop häromdagen. Linda hade sträck ut fötterna så att de kunde torka i solen medan Eva hade fyllt på hennes glas.
Eva smög sig fram och rörde försiktigt vid hennes fot. Magen knöt sig. Hon tvingade sig att titta runt hörnet. Linda halvlåg mot väggen i det trånga köket i en onaturlig ställning.
- Linda vännen, snyftade hon. Linda.
 
Efter en blöt kväll hittas Linda Andersson brutalt ihjälslagen i bungalowen på Gran Canaria. Hennes make Benke minns ingenting från gårdagskvällen - är det han som är den skyldige? Polisen griper honom och lösningen på mordet verkar till en början enkel.
Snart inträffar en serie attentat mot olika turistanläggningar. Journalisten Sara Moberg och den norske före detta polisen Kristian Wede hittar kopplingar som går ända tillbaka till femtiotalet, då de första svenska charterresenärerna landsteg på Gran Canaria. När en svensk turistguide mördas i en kyrka tar fallet en ny dramatisk vändning.
Samtidigt som utredningen pågår brottas Sara med sig själv inför sin stundande femtioårsdag. Vad hände med drömmarna? Vart tog livet vägen? Ska hon nöja sig med det hon har?
Jag var i början av boken väldigt skeptisk, det är alltid lite farligt att ha höga förväntningar och rädslan för att de inte ska uppnås finns alltid där. Men när jag kom igenom och hade läst ungefär halva började det verkligen hända saker och jag tyckte äntligen att det var riktigt spännande - så spännande att jag knappt ville släppa boken. Herregud vad det händer saker hela tiden, aldrig en lugn stund. Vilket ger boken en stor förtjänst, att det hela tiden trappas upp med nya händelser som ger ännu en fråga eller ännu en ledtråd till lösningen. Jag blev påmind om hur mycket jag faktiskt gillar Maris böcker, det är bekvämt och tryggt att läsa men också känns det alltid lite nytt! Nog för att jag gillar serien om Knutas bäst, men jag hoppas verkligen att Gran Canaria-serien fortsätter, för nu börjar jag fästa mig vid huvudkaraktärerna. Så kul! Riktigt bra.
 
4 av 5
 
Anonym

Jag älskar Jungstedts böcker!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress