Karolina Jonsson

Recension: Ärren vi bär - Caroline Engvall
Titel: Ärren vi bär
Författare: Caroline Engvall
Förlag: Kalla Kulor
Antal sidor: 301
Här kan du bl.a. finna boken: Adlibris, Bokus och CDON
Runt om i Stockholm hittas unga flickor döda. Citypolisens Ulrika Stenhammar har just kommit tillbaka från en sjukskrivning och får i uppdrag att utreda dödsfallen som vid en första anblick liknar självmord. Samtidigt blir journaliststjärnskottet Lovisa Ling dödshotad för sina provocerande artiklar om flyktingkrisen och mäns våld mot kvinnor. Tillsammans lägger Ulrika och Lovisa ett pussel som ingen annan vill se: flickorna har inte begått självmord av egen vilja. Men Lovisa bär på egna hemligheter, och när hon och Ulrika tar upp jakten på den hänsynslösa förövaren hamnar hon snart i en situation som kan kosta henne livet.
En fruktansvärd historia men så viktig att få läsa. Det är så svårt att tänka sig att sådan här brottslighet verkligen sker på riktigt och jag är glad att Caroline tar upp ämnet och gör en kriminalroman av det. Jag hade själv inte koll på att det sker i så stor utsträckning med en sådan organiserad kriminalitet, men nu har jag fått upp ögonen för det och då kan jag åtminstone anmäla om jag skulle råka se något tecken på att någon är utsatt. Vad gäller själva berättelsen i fråga hade jag svårt för att få mig en ordentlig bild av huvudkaraktärerna, jag fastnade inte riktigt för dem och fick ingen tydlig bild av vilka de var som personer. Med det sagt så tycker jag att det är en riktigt bra och fängslande bok, det är nästan så en mår illa under tiden en läser. Dessutom är det första boken i en triologi, jag kan inte ens tänka mig vad som väntar i fortsättningen av historien...
 
4 av 5
Bildresultat för ärren vi bär
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress