Karolina Jonsson

Recension: LEONA - Tärningen är kastad - Jenny Rogneby
Titel: LEONA - Tärningen är kastad
Författare: Jenny Rogneby
Antal sidor: 365
Här kan du bl.a. finna boken: Adlibris, Bokus eller CDON
En sjuårig flicka går - naken och blodig - in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få ett miljonbelopp med sig ut. Det ovanliga rånet väcker stort uppseende och det blir den unga Leona Lindberg, utredare vid Citypolisen, som får ärendet på sitt bord. Fallet innehåller märkliga omständigheter och spåren visar sig leda åt oväntat håll.
Leona är erkänt yrkesskicklig men samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider som inte drar sig för ibland våghalsiga och definitivt oortodoxa metoder om de tjänar hennes syften. 
Boken börjar olidligt spännande med flickan som på minst sagt ett ovanligt sätt rånar en bank. Sedan får vi lära känna huvudkaraktären Leona och jag fattar snabbt tycke för henne, äntligen en karaktär som går utanför normen i personlighet. Uppfriskande! Hon är spännande, skicklig och otroligt smart. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men Jennys miljö- och personbeskrivningar är ovanligt bra vilket gör att jag känner mig väldigt närvarande i händelserna, som om jag var där. Det är en stor anledning till att jag näst intill sträckläser boken. Under de sista sidorna är jag helt uppslukad, mina ögon bokstavligen flyger fram över sidorna. Vilken fantastisk debut!
 
 
Evelina

Läste nyss också den här boken, den var verkligen bra! Och Leona passar verkligen inte in i normen och det känns så nytt och fräscht på nåt sätt :)

Svar: Ja verkligen! Väldigt bra, som vilken människa som helst :)
Karolina Jonsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress