Karolina Jonsson

Recension: Dolda tillgångar - Margot Lee Shetterly
Titel: Dolda tillgångar
Författare: Margot Lee Shetterly
Antal sidor: 326
Här hittar du boken: Adlibris, Bokus och CDON

Det är tidigt 60-tal. En intensiv rymdkapplöpning pågår mellan USA och Sovjetunionen. I sin jakt på kompetent arbetskraft hittar NASA oanade talanger i en grupp svarta kvinnliga matematiklärare.
De har alla odds emot sig, men lyckas ändå bli NASA:s mänskliga räknemaskiner. Kvinnornas avancerade uträkningar ligger bakom en av de största bedrifterna i USA:s historia: att sända en astronaut till månen.
I Dolda tillgångar berättas nu för första gången historien om Dorothy Vaughan, Mary Jackson, Katherine Johnson och Christine Darden.

Det här är en historia jag aldrig haft en aning om, eller ens hört talas om, vilket gör allt väldigt spännande. Jag tycker dock redan när jag inte ens kommit halvvägs genom boken att den känns lättläst men samtidigt osammanhängande i det stora hela. Det är extremt många namn och årtal att hålla reda på, den är inte heller skriven i kronologisk ordning hela tiden vilket gör mig förvirrad. Jag tycker inte att det finns en tydlig röd tråd, den kunde ha skrivits på ett betydligt mer sammanlänkande sätt för att få fler att lättare sätta sig in i historien. Nu blir det väldigt mycket faktabok som hoppar i tiden fram och tillbaka. Med det sagt tycker jag verkligen att det är en fascinerande, spännande och väldigt viktig del av historien sett ur fler än ett perspektiv. Både för USA och NASA:s historia men också kampen för jämlikhet i samhället mellan svarta och vita. Jag hoppas att filmen ska räta ut historiens innehåll åt mig bättre, men för dig som är intresserad av att läsa om hur det var att växa upp och leva som framförallt svart kvinna i USA under början/mitten på 1900-talet tycker jag verkligen att du ska läsa den!
 
3 av 5
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress