Recension: Väntarna - Cannie Möller
Titel: Väntarna
Författare: Cannie Möller
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 247
Här kan du bl.a. hitta boken: Adlibris, Bokus och CDON
"Zahin betraktar scenen framför sig; Lågor slår ut genom fönstren, rök sipprar upp mellan takplåtarna. Huset där han bott det senaste halvåret brinner."
Flyktingförläggningen i det lilla samhället Bergås brinner. Zahin, vars ansökan om uppehållstillstånd nekats, blir snabbt misstänkt för att ha anlagt branden. Zara, som skiljts från sin familj under flykten från Afghanistan, gör sig redo att offra allt för dem hon älskar. Mira chockas av vad människor egentligen är kapabla till - och hur långt hennes egen bror är beredd att gå. Han är inte bara ett hot mot flyktingarna, utan också mot henne själv och den vuxne man hon inte kan låta bli att älska. Två parallella kärlekshistorier utspelar sig i en verklighet där minnen och fördomar kastar hotfulla skuggor över människor som vågar hoppas och ge varandra styrka att gå vidare. Människor som inte ger upp, samtidigt som Den Osynliga Motståndsrörelsen väntar på rätt tillfälle för nästa attentat..
En berättelse som alla i vårat land skulle behöva läsa. Den är stark, gripande och beskriver flera av flyktingarnas känslor, vilka är viktiga att förstå. I boken får vi ibland andra följa Zahin, som väntar på besked om uppehållstillstånd. Oron om att kanske få lämna landet och inte ha någonstans att ta vägen är stor. När vi människor får veta namnet på en person och sedan lyssna på individens historia och känslor blir det lättare för oss alla att förstå. Förstå att hon/han/hen faktiskt är precis som dig och mig, med likadana känslor och livsdrömmar. Drömmar om ett tryggt hem och att få vara tillsammans med familj och vänner.
Jag vill också uppmärksamma en annan frågeställning ur boken, som jag ofta vill få samhället att ändra syn på. Det handlar om kärlek med åldersskillnad. Jag är ibland frustrerad över att det är så "tabu" eftersom det inte är normen. Men vet ni? Relationer är inte antingen svarta eller vita, relationer kan finnas på fler sätt än mellan jämngamla vänner/partners och alla olika släktband. Du kan vara vän med vem som helst, i vilken ålder som helst. Så varför kan vi inte ha kärleksrelationer med vem som helst, vilken ålder som helst? En relation mellan två människor är deras ensak och INGEN annans. Det finns ingen annan som har rätten att tycka eller bestämma, det finns ingen annan som kan veta exakt vad dessa två personer har tillsammans, eller känner när de möts. Och som vi alla vet vid det här laget, kan vi inte rå för vad vi känner. Känslor ska inte heller strypas - de ska få blomma!
Sammanfattningsvis: En väldigt viktig bok och även en skildring av verkligheten. Läs den, och tala om vilka tankar den väcker hos dig.

4 av 5