Recension: Det växte ett träd i Brooklyn - Betty Smith
Titel: Det växte ett träd i Brooklyn
Författare: Betty Smith
Antal sidor: 295
Här kan du köpa boken: Adlibris, Bokus och CDON
BROOKLYN 1912: Den unga Francie klättrar ut på brandstegen för att få vara ifred med sin bok. Inne i lägenhetens mörker skrapar hennes mamma ihop matrester till middag medan lillebrodern leker. Ingen vet var pappan sover ruset av sig.
Livet är inte alltid lätt för Francie, men hon älskar sin familj och den stökigt livliga stadsdelen som de bor i. Men framförallt bär hon på en stor dröm om att bli författare, och om att få resa över bron till New York och se världen.
Varenda ord känns väl utvalt och beskrivningarna är fantastiska. Tonen i boken är lite låg, därför har jag först svårt att fastna i berättelsen. Precis när jag tror att historien ska komma igång beskrivs delar av familjens och släktens livshistorier och då tappar jag lite intresse. Men sen återgår berättelsen ur Francies perspektiv och jag trollbinds av språket åter igen, av Francie och av den sköra tillvaron. Det känns så viktigt och fint att få läsa denna historia, för att få sig en glimt av hur det kunde vara för flickor som Francie att växa upp i Brooklyn på den tiden, och försöka förstå. Francie är en otroligt fin, klok och sympatisk ung flicka som troligen växer upp till en väldigt intellektuell kvinna och hennes tankar och åtaganden under uppväxten är ett privilegium att få följa. Slutet är först som en drömmande lycklig scen, sen så tokig och befriande att jag fnittrar högt, och jag sitter med ett leende på läpparna och värme i hjärtat när jag läser de sista sidorna. Boken får dock inte riktigt fullpott från mig - troligen för att jag hade skyhöga förväntningar - men ändå, en underbar berättelse som jag varmt kan rekommendera.

4 av 5

mammatillmirakel.blogg.se

Det låter som en bra och gripande bok :) Glad påsk på dig!