Recension: Den osynlige mannen från Salem - Christoffer Carlsson
Titel: Den osynlige mannen från Salem
Författare: Christoffer Carlsson
Antal sidor: 345
Här kan du köpa boken: Adlibris, Bokus och CDON
Det är slutet på sommaren och en ung kvinna hittas skjuten till döds i ett härbärge för Stockholms hemlösa. Tre våningar upp vaknar polisen Leo Junker i sin lägenhet av blåljusen.
Jakten på en gärningsman börjar, ett sökande där varje steg framåt endast leder längre in i en labyrint, skapad av någon som inte går att fånga.
Nästan tjugo år tidigare, under sin uppväxt i förorten Salem, möter den unge Leo två personer som för alltid kommer att stanna hos honom. John och Leo blir vänner, Leo och Julia blir något mer. Och i skuggorna skymtar också någonting annat. En person som kommer att förändra allt.
Jag har varit nyfiken på Christoffers böcker länge, men det var inte förrän i somras på Crime time som jag tog tillfället i akt och köpte mig en och då fick det bli första delen om Leo Junker. Jag hade inte hunnit läsa den men nu på sistone när jag hört talas om vad som kommer hända i den sista delen som snart kommer ut blev jag sugen på att få veta hela historien från början, så att jag kan läsa den sista delen jag med när den kommer! Därför har jag tänkt ha ett litet maraton nu. Hur som helst - innan jag började läsa trodde jag att boken skulle vara väldigt mycket "typisk" deckare, alltså om några poliser, ett mordfall, en åklagare o.s.v. och det hade inte varit dåligt, men jag blev ändå glatt överraskad när jag insåg mer och mer att den är upplagd på ett helt annat sätt. Det är som att trycka mer på roman än kriminal i ordet "kriminalroman", för det är så det känns. Det handlar så mycket mer om relationerna, känslorna och hur saker och ting sker omkring varandra än vad jag hade trott. Plötsligt blev det en bok som är ännu mer i min smak! Eftersom jag gillar att läsa om känslor och gå mer på djupet i människor. Christoffer skriver enkelt, lättsamt och har en helt egen stil. Han skriver på ett sätt som gör att jag känner igen mig i känslor som när jag tänker tillbaka på stunder i barndomen. Leo är dessutom en karaktär som inte är svår att tycka om. Det är verkligen en historia i sig och jag blev väldigt berörd av den. Ser fram emot att läsa fortsättningen!

4 av 5