Karolina Jonsson

Recension: Tårar i havet - Ruta Sepetys
Titel: Tårar i havet
Författare: Ruta Sepetys
Förlag: B. Wahlströms
Antal sidor: 416
 
Tyskland vintern 1945.
Fyra ungdomar.
Fyra hemligheter.
 
De har olika bakgrund och kommer från olika länder, men de är alla på flykt. Från krig, från lögner och från sina egna hemligheter. Deras vägar korsas när de som hundratusentals andra flyr mot kusten för att komma undan de sovjetiska trupperna som rycker allt närmare. Ungdomarna försöker få plats ombord på fartyget Wilhelm Gustloff som ska föra flyktingarna över Östersjön, mot tryggheten. Men havet döljer också hemligheter...
 

Ja, var börjar man egentigen när man talar om en sådan här bok? Eftersom den är verklighetsbaserad vill jag nästan inte ge den ett betyg, men eftersom det är en roman så måste jag väl göra det, haha. När jag började läsa boken tog det mig ett tag att vänja mig vid att den är skriven "person för person", alltså att den hoppar mellan dessa fyra personernas tankar och verkligheter. Men det är väldigt korta kapitel, vilket jag tycker är skönt! Det blir väldigt lättläst och det blir bra med tanke på det tunga ämnet ändå. Det här är en väldigt fin, hemsk, sorglig, romantisk och en så fruktansvärt gripande historia! Jag själv älskar att läsa mycket om andra världskriget och Hitler så för egen del passade den mig som handen i handsken. Och eftersom jag inte kan hitta någonting som "saknas" i hur boken är skriven eller i historian, så får den fullpott. För att skriva just den här historien, är det precis såhär den ska vara skriven.
 
5 av 5
 
Emelie Karlsson

Hennes böcker är så fantastiska! Har du läst Between Shades of Gray? Så kul att hon ska komma till malmö/stockholm i oktober för bokprat, men så tråkigt att jag inte kan gå haha

Svar: Nej detta var den första av henne som jag läste faktiskt. Jaså? Vad roligt! Haha ja jag kan nog inte heller gå tyvärr.
Karolina Jonsson

Sofies bokblogg

Jag gillar hur Sepetys lyfter fram glömda delar av historien i sina böcker. Även jag kan rekommendera "Strimmor av hopp", om du inte läst den innan. :)

Svar: Verkligen! Det är fantastiskt. Åh den har jag hört talas om, det ska jag komma ihåg! :)
Karolina Jonsson

Kimberly

Håller med, älskade verkligen den Tårar i havet! Tyckte din sista mening var så himla fin också, om att det är precis såhär den här historien ska vara skriven. Håller helt med, den kändes så himla rätt, så kan inte tänka mig den berättat på ett annat sätt än detta.

Svar: Eller hur! Vad fint, tack! Precis så.
Karolina Jonsson

Elin - bokparadiset

Älskar också att läsa om böcker ifrån andra världskriget, och denna var riktigt bra!

Svar: Ja visst var den?!
Karolina Jonsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress