Karolina Jonsson

Recension: Vita spår - Emelie Schepp
Titel: Vita spår
Författare: Emelie Schepp
Förlag: Wahlström & Widstrand
Antal sidor: 338
 
Ett X2000-tåg står stilla på Norrköpings centralstation i den kalla vinternatten. Ombord har en ung kvinna hittats död. Med sig hade hon en väninna som nu är spårlöst försvunnen. Vilka är kvinnorna? Och vart var de på väg?
Ett tragiskt fall måste lösas och Jana Berzelius kopplas in som förundersökningsledare. Men det dröjer inte länge förrän fallet blir mer personligt än hon har tänkt sig. Återigen ställs hon öga mot öga med sin mörka bakgrund. När kriminalkommissarie Henrik Levin och hans kollega Mia Bolander får upp ett spår förstår Jana att misstankarna riktas mot en person i hennes absoluta närhet. En man hon helst vill glömma, en man som vet för mycket om henne.
För att skydda sitt förflutna måste hon hitta honom innan polisen gör det. Misslyckas hon riskerar hon att förlora allt.
 

Åh den var så bra!! Emelie Schepp är direkt uppe bland dem bästa deckarförfattarna i Sverige, helt klart. Jag kan knappt bärga mig tills jag får läsa nästa bok, som jag har tänkt köpa på Crime time Gotland och hoppas att jag kan få även den signerad, hehehe... Jag börjar bli, eller nej jag ÄR, väldigt fast vid Jana Berzelius. Det är någonting med henne, i hennes personlighet, som jag dras till och jag älskar att följa henne genom dem hittils två böckerna jag läst. Jag blir än en gång slagen av hur duktig Schepp är på att använda orden som bygger upp till en sådan spänning som jag rycks med så lätt i. Det är korta, lätta stycken och snabba vändningar, ett rikt personregister och fina miljöbeskrivningar. Den har faktiskt allting jag söker i en bra kriminalroman! 
 
5 av 5
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress