Recension: Porten - Astrid Ahlberg
Titel: Porten
Författare: Astrid Ahlberg
Förlag: Seraf förlag
Antal sidor: 653

Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo.
Upptäckten av Porten - en öppning till en annan värld - medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.

Den här historian, om Miranda, Porten och Ön är väldigt fin och annorlunda. Den har en underbar miljöbeskrivning som jag rycks med i och karaktärerna är härliga och stundtals väldigt roliga att följa. Jag läste den första halvan av boken väldigt snabbt, för jag hade en förväntan om en väldigt spännande och unik berättelse. När jag hade kommit halvvägs dock, hade jag hoppats på att det skulle ha hunnit hända lite mer. Därför gick det lite trögt att läsa den andra halvan av boken. Jag hade väl några sorts förväntningar i huvudet om hur jag trodde boken skulle vara och när den sen inte är så, blir det lite knasigt. Det betyder inte att boken är dålig, utan bara att det inte är så bra alltid att ha en viss bild i huvudet av hur det kommer att bli. Man kan ju aldrig veta i förväg hur en bok kommer utspela sig. Hur som helst, historian trappades definitivt upp mot slutet och jag är faktiskt riktigt nöjd med hur boken slutar. Med allt det sagt så måste jag vara ärlig i min utvärdering och säga att även om det är en BRA bok och en väldigt fin och härlig historia, så var den lite för långsam för min smak. Jag kan inte riktigt klura ut vad det är, men så kan det ju vara ibland, det är helt enkelt någonting som fattas för att jag ska svepas med ordentligt i denna värld. Kanske inte min kopp av te helt enkelt, det är ju en smaksak. Jag kommer ge boken en 3:a av 5. Men jag ska klargöra för varför betyget blir som det blir - det är en helt underbar och fin berättelse, ingen tvekan om saken! Det är väl helt enkelt bara inte en bok för mig helt enkelt, jag antar att jag dras till andra ingredienser av en bok. En smaksak!

3 av 5