Recension: Slutet på sommaren - Anders de la Motte
Titel: Slutet på sommaren
Författare: Anders de la Motte
Förlag: Forum
Antal sidor: 373

En sensommarkväll 1983 försvinner en liten pojke från en gård på den skånska slätten. Trots att hela bygden engagerar sig i sökandet hittas han inte, och ryktena och misstankarna sprids snabbt. Men den valhänta brottsutredning som följer läggs till sist ner, och sorgen och ovissheten får pojkens familj att långsamt falla sönder.
Tjugo år senare leder hans storasyster Veronica ett gruppterapisamtal, då en ung man plötsligt återger minnen av ett försvinnande. Berättelsen är skrämmande välbekant, och motvilligt tvingas Veronica riskera den bräckliga tillvaro hon byggt upp. Hon måste återvända till Skåne för att söka svaret på frågan som ingen längre vill ställa. Vad hände egentligen den där sommaren för så längesedan? Sommaren som aldrig tog slut.

Jag hoppar rakt in i bokens värld redan från första sidan, språket är enkelt och riktigt bra och det går så lätt att hänga med. Spänningen finns att ta på redan från början och drar sakta men säkert in läsaren, med smarta drag och annorlunda händelser. Det är lättläst och medryckande, jag ville aldrig sluta läsa utan att veta hur det skulle gå. Jag kunde läsa när som helst - vilka oljud det än var på bussen till exempel, påväg till och från jobbet, så tappade jag aldrig fokus. Och när jag kan koncentrera mig så bra, DÅ är en bok bra! Slutet på sommaren är som en riktigt långsam rysare och "slowcrime" har fått en ny innebörd. När spänningen stiger håller jag andan och hamnar i samma sinnesstämning som huvudkaraktären. Under hela boken var det som en stor gåta som jag försökte lösa, men för varje gång jag trodde att jag hade koll på läget hände någonting som fick mig att chockas (åter igen). Hela boken var som scener ur en film i mitt huvud och när jag kom till slutet så tänkte jag bara "VA?!".
Men framförallt - VARFÖR har jag inte läst någonting av de la Motte tidigare? Det ska det bli ändring på, för detta! Detta - är en ny favoritförfattare.

5 av 5

[Anna]